🦆🍹 قصة "رحلة البطة بندق داخل مصنع العصائر"
(قصة علمية خفيفة وممتعة للأطفال)
في يوم من الأيام، كانت البطة بندق قاعدة على شط الترعة، وبتشرب عصير برتقال ساقع في عز الحر 🍊☀️
وقالت وهي بتتنهد:
– "يااااه! العصير ده جميل أوي! بس يا ترى بيتعمل إزاي؟" 🤔
وقبل ما تكمل كلامها، ظهرت تفاحة حمرا وقالت بحماس:
– "تعالي يا بندق، وأنا أوريكي بنفسِك!"
ورفعت التفاحة عصاية صغيرة وقالت تعويذة سحرية:
– "جوس بوس بوم بوم... بندق تصغر وتدخل المصنع!"
وفجأة ✨ بقت بندق صغيرة جدًا جدًا، ولقِت نفسها واقفة قدام بوابة مصنع العصائر الكبير،
واللافتة مكتوب عليها:
"من هنا تبدأ رحلة العصير الطبيعي!" 🍎🍍🍓
🚪 الباب الأول: غرفة الفواكه
دخلت بندق وشافت جبال من الفواكه الطازة بتتغسل في ماية جارية 💦
قالت بانبهار:
– "إيه الجمال ده! دي الفواكه كلها بتتحمم!"
ضحكت الموزة وقالت:
– "أيوه يا بندق، هنا بننضف الفواكه كويس قبل ما نعمل منها العصير، علشان مفيش ميكروب يدخل الكوباية!" 🧼
🍊 الباب التاني: غرفة العصر
بعد كده راحت بندق لغرفة كبيرة فيها مكن ضخمة بتلف بسرعة.
وقالت بتعجب:
– "ده صوت إيه؟!"
ردت عليها البرتقالة:
– "دي ماكينات العصر! إحنا بنتعصر هنا علشان يطلع العصير النقي."
وبصت على العصارة وقالت:
– "بس لازم نراعي التوازن، مش كل العصاير فيها نفس الفايدة."
بندق سألت:
– "يعني إزاي؟"
البرتقالة قالت:
– "عصير البرتقال فيه فيتامين C، والتفاح مفيد للقلب، والموز بيدي طاقة." 🍎🍌🍊
🍹 الباب التالت: معمل التعبئة
بندق شافت الزجاجات بتتملي بعصير بألوان مختلفة، وكل زجاجة بتتحرك على السير زي الجنود الصغيرين!
وقالت بدهشة:
– "واو! المنظر ده جميل!"
طلعت واحدة زجاجة وقالت:
– "بس خلي بالك يا بندق، مش كل العصاير في السوق صحية!
اللي فيها سكر كتير أو مواد حافظة بتضر الجسم."
بندق قالت بحماس:
– "يعني الطبيعي أحسن؟"
الزجاجة قالت:
– "أكيد! العصير الطبيعي من الفواكه هو اللي بيفيد الجسم فعلًا!" 🧃💪
🌈 النهاية: درس العصير
بعد ما خلصت الجولة، سمعت بندق صوت هادي بيقول من بعيد:
– "بندق، السر في العصير مش في الطعم بس... السر في الفايدة اللي جواه!"
رجعت بندق لحجمها الطبيعي وقالت وهي ماسكة كوباية عصير:
– "أنا مش هشرب عصير جاهز تاني من غير ما أتأكد إنه طبيعي!" 😄
ومن اليوم ده، بقت تقول لكل الأطفال:
"اشرب عصير طبيعي كل يوم،
علشان جسمك يشكرِك وتفضل نشيط وسعيد!" 🍹🦆🍎🍌🍊
🦆🍹 Story: “Bondo’s Journey Inside the Juice Factory”
(A fun and light science story for kids)
One sunny day, little Bondo the duck was sitting by the river, sipping a cold glass of orange juice 🍊☀️
She sighed happily and said,
– “Mmm! This juice is so yummy! But… how is it actually made?” 🤔
Before she could finish her sentence, a shiny red apple appeared and said excitedly:
– “Come with me, Bondo! I’ll show you myself!”
The apple waved a tiny magic wand and said a spell:
– “Juice boost boom boom… Bondo shrink and enter the factory!”
Suddenly ✨ Bondo became very, very small!
She found herself standing in front of the Grand Juice Factory,
and a big sign said:
“Welcome! This is where real juice begins!” 🍎🍍🍓
🚪 Room One: The Fruit Room
When Bondo entered, she saw mountains of fresh fruits being washed in clear water 💦
She said with amazement:
– “Wow! It looks like the fruits are taking a bath!”
The banana laughed and said:
– “That’s right, Bondo! We wash all the fruits carefully before making juice,
so no germs sneak into your cup!” 🧼
🍊 Room Two: The Squeezing Room
Next, Bondo went into a big hall full of loud, spinning machines.
She asked in surprise:
– “What’s that sound?!”
The orange replied:
– “Those are the juicing machines!
They squeeze us to get the pure, fresh juice out.”
Bondo asked curiously:
– “Do all juices have the same benefits?”
The orange shook her head:
– “Nope! Orange juice is full of vitamin C,
apple juice is great for the heart,
and banana smoothies give you energy!” 🍎🍌🍊
🍹 Room Three: The Bottling Lab
Bondo entered a bright room where bottles were being filled with colorful juices,
all marching neatly on a long belt!
She said in awe:
– “Wow! They look like little soldiers!”
One bottle smiled and said:
– “But be careful, Bondo — not all juices in stores are healthy!
Those with too much sugar or preservatives can harm your body.”
Bondo asked:
– “So natural juice is better?”
The bottle replied proudly:
– “Of course! Natural juice made from real fruits gives you real vitamins and energy!” 🧃💪
🌈 The End: The Juice Lesson
After the tour, Bondo heard a soft voice from above say:
– “Bondo, the secret of juice isn’t just in the taste… it’s in the goodness inside!”
Bondo grew back to her normal size, holding a cup of fresh juice.
She smiled and said:
– “From now on, I’ll only drink juice I know is natural!” 😄
And since that day, Bondo always told the children:
“Drink natural juice every day —
so your body stays strong, healthy, and happy!” 🍹🦆🍎🍌🍊
