https://otieu.com/4/10032781

🐦 قصة العصفورة والرزّة 🍚


🐦 قصة العصفورة والرزّة 🍚

في صباح جميل والجو كان فيه نسمة هوا خفيفة، والشمس لسه طالعة من ورا الجبال، صحيت عصفورة صغيرة لون ريشها أصفر وفيه لمعة زي الدهب. العصفورة دي كانت لسه متعلمة تطير من قريب، ولسه ما عندهاش خبرة كبيرة في الدنيا.

العصفورة وقفت فوق غصن رفيع من شجرة توت كبيرة، بصت على الدنيا من فوق وقالت:
– "يااه… الدنيا واسعة قوي! نفسي ألاقي أكلي لوحدي وأعيش زي باقي العصافير الكبار."

بس المشكلة إن العصفورة كانت جعانة جدًا، معدتها بتعمل أصوات، وما لقيتش ولا حبة أكل من امبارح.

نزلت من الشجرة، وبدأت تدور في الأرض. كل ما تلاقي حبة صغيرة أو ورقة مبلولة تفرح، بس ما كانش فيه حاجة تتاكل.

وفجأة، لقيت رزّة بيضا صغيرة جدًا وقعت من كيس حد معدي.

وقفت قدامها وقالت:
– "يا ترى أكلها؟! دي حاجة بسيطة قوي مش هتشبعني… بس برده رزق من ربنا، والرزق مهما كان صغير لازم أشكر عليه."

وبصراحة كانت فرحانة إنها أخيرًا لقت حاجة تملى بطنها ولو شوية.


🕊 لقاء غير متوقع

العصفورة مسكت الرزّة في منقارها وطلعت بيها فوق الشجرة. بس وهي واقفة هناك، سمعت صوت ضعيف جدًا:

– "عصفورة… يا عصفورة… ممكن تساعديني؟"

بصّت يمين وشمال لحد ما شافت عصفور تاني قاعد على فرع تحتها. شكله كان تعبان جدًا، ريشه مبعتر، وجسمه هزيل، ومش قادر يطير.

نزلت له بسرعة وقالت:
– "مالك يا صاحبى؟ شكلك مش كويس!"

رد العصفور وهو صوته مبحوح:
– "أنا من امبارح ما كلتش حاجة… تعبت، ورجلي وجعاني مش قادر أتحرك. نفسي ألاقي أي لقمة صغيرة."

العصفورة بصّت للرزّة في منقارها. وقفت محتارة جدًا.

جواها صوت بيقول:
– "كليها إنتِ، إنتِ كمان جعانة."
وصوت تاني بيقول:
– "ادّيها له، يمكن ينقذه ربنا بيها."


💭 لحظة القرار

العصفورة أخدت نفس عميق وقالت في سرها:
– "لو كلت الرزّة، هتشبعني دقيقة أو دقيقتين بس… لكن لو ادّيتها له، يمكن تساعده يعيش يوم كمان."

وبابتسامة حنونة، مدّت منقارها وحطت الرزّة قدام العصفور المريض.

العصفور بكى من الفرحة وقال:
– "إنتي طيبة قوي… عمري ما أنسى الجميل ده."

أكل الرزّة، وحس براحه في بطنه.


🌟 المفاجأة

العصفورة لسه بتفكر إزاي هتكمّل يومها وهي من غير أكل، فجأة سمعت صوت حركة من بعيد.

بصّت تحت، لقت راجل فلاح ماشي شايل كيس كبير مليان رز. وهو معدي جنب الشجرة، الكيس اتقطع شوية ووقع منه كمية رز كتير على الأرض.

العصفورة فتحت عينيها بدهشة وقالت:
– "ياااه! ده أكتر من اللي كنت أتخيله."

نزلت بسرعة على الأرض وبدأت تلتقط الحبوب واحدة ورا التانية، لحد ما شبعت وملّت بطنها. كمان فضلت تاخد شوية وتخبيهم في عشّها عشان اليوم الجاي.


🕊 رد الجميل

بعد ما خلصت، طلعت تاني للعصفور الضعيف. لقت عينيه منوّرة شوية بعد ما أكل الرزّة الصغيرة.

قالت له:
– "بُص… ربنا عوّضني رزق كبير أوي عشان ساعدتك. خُد معايا، هاكل معاك ونشارك سوا."

العصفور فرح جدًا، وبدأوا ياكلوا مع بعض. ومع كل لقمة، كان بيتقوّى أكتر وأكتر.

وبعد كام يوم، العصفور بقى قادر يطير من جديد، ورجع يعيش زي باقي العصافير.


✨ الحكمة

في يوم من الأيام، العصفورة الصغيرة حكت القصة دي لكل أصدقائها في الغابة وقالت:
– "يا جماعة، لما ندي من قلبنا حتى لو حاجة صغيرة، الخير بيرجع لينا أضعاف. اللي بيساعد غيره عمره ما يخسر، بالعكس بيكسب حب الناس وبركة ربنا."


النهاية السعيدة 🥰

العصفورة بقت مشهورة بين العصافير إنها طيبة وبتحب الخير. كل الحيوانات كانت بتحترمها، وكل ما يشوفوها يقولوا:
– "دي العصفورة اللي علّمتنا إن الخير مش بيقل، بالعكس… الخير بيتضاعف."

ومن اليوم ده، العصفورة فهمت درس عمْرها ما نسيته:
"الحب والعطاء بيخلوا الحياة أجمل، وأي حاجة بتديها من قلبك… هترجعلك أجمل."


إرسال تعليق

حقوق النشر © بحر الطفولة جميع الحقوق محفوظة
x